Zakelijk bloggen voor beginners – 4 Tips voor een stevige basis

Zakelijk bloggen voor beginners – Er komt een hoop kijken bij ondernemen, zo moet je zorgen voor goede content, je social media up to date houden, je e-maillijst niet verwaarlozen en nog zoveel meer. Word soms al moe als ik er aan denk ?. Weet jij al wat een goede blogpost echt niet kan missen? Want zakelijk bloggen is niet zomaar even een tekstje schrijven en plaatsen. Ik deel 4 tips voor je om mee aan de slag te gaan zodat jij je blogs kunt schrijven met een stevige basis.
Zakelijk bloggen voor beginners – 4 Tips voor een stevige basis
Waarde
Prioriteit nummer 1 bij het schrijven van een zakelijke blogpost is dat je waarde geeft. Ik zeg het bijna in ieder artikel wat ik schrijf, maar het is het allerbelangrijkste bij zakelijke blogs en iets wat je echt niet moet vergeten. Betekent dit dat je nooit meer persoonlijk mag zijn? Tuurlijk niet, maar zorg er altijd voor dat je blogpost een duidelijke take away heeft. Iets waar je lezers iets aan hebben.
Dit kun je op verschillende manieren doen denk bijvoorbeeld aan:
- Tips en tricks delen
- Inspiratie posts
- Een persoonlijk verhaal (met take away)
- Iets wat je lezer kan downloaden (printable of ebook bijv.)
Nog even een quick reminder waarom je dan die waarde moet leveren. Het is eigenlijk heel simpel, als jij waarde geeft krijgt jouw lezer het gevoel dat jij een expert bent in je vakgebied. En bij een expert koop je natuurlijk veel sneller iets. Je lezer krijgt meer vertrouwen in je, en daardoor kan jij makkelijker van je lezers, klanten maken.
Daarnaast hebben mensen het druk tegenwoordig, dus het is belangrijk dat als ze hun waardevolle tijd op jouw blog spenderen ze daar ook beter van worden. Anders zie je ze waarschijnlijk nooit meer terug.
Goede titel
Een goede titel spreekt aan en zorgt ervoor dat je blogbezoekers meteen geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen. Als ze jouw titel tegenkomen op social media, Google of Pinterest moet dat natuurlijk meteen de interesse wekken. Het is ook belangrijk dat een goede titel meteen duidelijk maakt waar het artikel over gaat. Het moet pakkend zijn maar ook interessant genoeg om te openen. Let er dus op dat het:
- Duidelijk is waar het over gaat
- Interessant genoeg is om te openen
- Opvallend en moet je lezer nieuwsgierig maken naar meer
Intro en outro
Ook je intro en outro zijn belangrijk. In de intro vertel je wat over je blogpost, welke informatie ga je delen en wat kan je lezer verwachten. Zorg ervoor dat je hierbij duidelijk bent, je kan bijvoorbeeld ook een anekdote plaatsen die je lezer alvast warm maakt voor je artikel, maar zorg er altijd voor dat het duidelijk is waar je blogpost over gaat. Als ze bij de intro al afhaken dan is deze niet interessant, inspirerend of provocerend genoeg. Maak het dus vooral niet saai.
Je outro is de afsluiter van je blogpost. Hier kun je een kleine samenvatting plaatsen. Bloglezers zijn geneigd om niet de hele blogpost te lezen, maar alleen de koppen en de stukken die ze interessant vinden. Door in je outro een korte samenvatting te plaatsen kunnen ze alsnog alle info lezen maar dan beknopt. Op die manier geef je jouw lezers de keuze.
Je kan in je outro ook een call to action kwijt. Hierbij zet je je lezer aan tot actie. Vraag bijvoorbeeld om een reactie op je blog of om je te volgen op social media. Je kan ze ook doorsturen naar een gratis download om je e maillijst te groeien of verwijzen naar je shop. Zorg dat je CTA duidelijk is en vraag ze letterlijk wat je graag van ze zou willen. Laat je lezers er zo min mogelijk over na denken.
Zo zet je een blog in voor je bedrijf < Luister op Spotify >
Afbeeldingen
Ook goede afbeeldingen zijn heel belangrijk. Ze breken je blogpost op in stukken waardoor de lezer niet het gevoel heeft een hele lap tekst te lezen. Daarnaast is het visueel aantrekkelijk en mooie foto’s kunnen je blog een compleet andere uitstraling geven. Als dat nog niet genoeg is zorgt het voor herkenbaarheid. Probeer dus je eigen stijl (branding) te verwerken in de afbeeldingen die je plaatst.
Je kan natuurlijk zelf foto’s maken, maar dat is heel veel werk. Hoewel het wel het meest persoonlijk is. Mocht je daar nou echt de tijd niet voor hebben kun je stock foto’s gebruiken. Je mag niet zomaar alle foto’s gebruiken die je op het internet tegen komt. Ik heb daar al eens over geschreven, op deze sites zit je altijd goed zodat je niet straks ineens de rekening in je mailbox krijgt.
Meer leren over auteursrecht voor ondernemers? Ik schreef er een artikel over < Klik >