
Als je al blogt voor je bedrijf weet je natuurlijk dat er in een zakelijke blog veel tijd gaat zitten. Dus consistent zakelijk bloggen is niet altijd even makkelijk. Zo ben je bezig met het researchen en schrijven van je content, deel je je blogposts op social media, moet je foto’s maken of zoeken voor bij je artikelen en ben je aan het netwerken met andere bloggers en dat allemaal naast je onderneming! Nu doen we dit natuurlijk allemaal met liefde, maar onze levens worden steeds drukker. Hoe maak je nu die tijd vrij om consistent zakelijk blogs te blijven plaatsen.
Zakelijk bloggen is natuurlijk part of the job en een belangrijk aspect voor je marketing strategie, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je niet direct resultaten ziet het snel onderaan je prioriteiten lijstje eindigt. En dat is zonde, want bloggen is top voor je online zichtbaarheid. Niet alleen je potentiële klanten worden blij van nieuwe informatieve content. Ook Google waardeert dat wat betekent dat jij hoger in de zoekresultaten eindigt.
Consistent Zakelijk bloggen lastig? 5 tips om het vol te houden
Plan die blogs dames!
Je blogs inplannen is echt een lifesaver, werk vooruit en plan je blogposts in. Zo hoef je ten eerste niet handmatig je post live te zetten. Zou ik namelijk hartstikke vergeten en ik ben waarschijnlijk niet de enige. Ten tweede kun je zo heerlijk vooruit werken en hoef je niet in te leveren op je consistentie.
Daarbij kun met plannen anticiperen op de toekomst. Ik ga er maar even vanuit dat je een aardige planning hebt zakelijk. Lanceringen, doelen, ontwikkelingen. Als je dit al helder hebt, kun je daar met je zakelijke blog op inspelen. Heb je binnenkort een grote lancering of is er een bepaalde feestdag waarop jij een giga aanbieding gaat droppen? Door ruim van tevoren te plannen kun je mensen alvast warm maken voor what’s to come.
Oh, en het beste van alles? Google en Pinterest hebben even de tijd nodig voordat ze jouw nieuwe blogpost oppikken. Vooruit werken en content ruim op tijd online plaatsen op je website is dus sowieso slim. Zeker als het gaat om tijdsgebonden posts.
Stel je hebt een webshop met kerst producten. Dan is het slim om al te beginnen met het delen van blogs rond september. Op die manier hebben zoekmachines genoeg tijd om deze blogs te vinden zodat jij de eerstvolgende kerst nog vindbaar bent.
Content kalender? Yes please!
Om nog even door te gaan op het stukje plannen, maar dan iets meer concreet. Maak een content kalender. Dat klinkt heel saai, maar is zo ontzettend fijn. Het helpt met het behouden van overzicht en focus. Met een content kalender hou je bij welke content je wanneer gaat plaatsen. Hoe je dit vormgeeft, is aan jou en je kunt het zo uitgebreid maken als je maar wil.
Door je te houden aan je content kalender en dus een vaste planning te gebruiken weet je precies wat je wanneer moet posten op je website. Dat scheelt denkwerk, je gaat er gewoon ieder kwartaal even voor zitten. Maakt een planning op basis van je zakelijke doelen, lanceringen en evenementen of feestdagen. Daarna vul je de lege momenten in met content die het hele jaar door interessant is.
Zo vul je razendsnel je content kalender < KLIK >
Creativiteit is een bitch
Creativiteit en inspiratie is een bitch, ze is er nooit wanneer je haar het hardste nodig hebt. Als er iets frustrerend is, dan is het wel dat het schrijven van blogs of content creatie onmogelijk is zonder creativiteit of inspiratie. Gelukkig zijn er wat manieren om je creativiteit aan het werk te zetten.
Brainstormen of een braindump kan helpen om ruimte vrij te maken in je hoofd en in the process ook nog een flinke lijst aan ideeën op papier te krijgen. Er zijn verschillende manieren om te brainstormen, van contentmapping tot woordspinnen, maar je kunt ook gewoon een vel papier pakken en een timer zetten. Schrijf alles op wat er nu in je hoofd zit, het maakt niet uit of het relevant is voor je blog. Een leeg hoofd heeft ruimte voor inspiratie en creativiteit, dus het is altijd slim om hier te beginnen.
Krijg jij ook vaak inspiratie op de raarste momenten? Tijdens het afwassen, in de douche of gewoon als je buiten een rondje loopt? Schrijf dan meteen alles op! In mijn telefoon heb ik een lijst met topics en een korte beschrijving van het artikel staan. Zo weet ik precies welke richting ik er mee uit kan als ik aan het schrijven ga. Staan er dingen in je lijst die je misschien achteraf toch niet zo goed vindt, laat ze dan toch staan. Het klinkt nu misschien niet als het perfecte idee, maar over een tijdje kijk je er misschien anders tegen aan en kan dat slechte idee ineens een hele goede zijn.
Loop je vast? Laat het dan even los, het heeft geen zin om het te forceren. Met sommige dingen helpt het om jezelf te pushen, maar met creativiteit werkt dat averechts. Ga naar buiten, iets lekkers bakken of een uurtje lekker in bad liggen. Ik kan je garanderen dat je daarna een stuk creatiever bent.
Content Batching = Lifesaver
Heb je ooit gehoord van content batching? Dit is een methode om sneller en effectiever content te maken. Je kunt dit toepassen voor je zakelijke blog, maar ook voor social media. Bij content batching focus je eerst op 1 taak van het process. Bij bloggen kun je dus beginnen met het maken van een snelle outline voor alle blogs die je komende week/maand/kwartaal gaat posten. Pas als je alle outlines klaar hebt, ga je door naar de volgende taak. Mijn batching proces ziet er zo uit:
- Brainstormen
- Blogpost outlines en een korte beschrijving (het moet meteen duidelijk zijn waar deze blog over gaat zodra ik ga beginnen met schrijven)
- Blogposts schrijven (door het schrijven van outlines hoef ik bij deze batch niet zo veel na te denken en hoef ik alleen maar creatief te schrijven)
- Overige content creëren (denk aan afbeeldingen, Pinterest pins, social media content)
- Nalezen en controleren op spel- en schrijffouten
- Inplannen in WordPress (daarbij hoort ook het toevoegen van alt-teksten en het linken naar relevante eigen content en content van anderen)

Ik werk meestal per kwartaal, ik post maandelijks tenzij ik een grote lancering heb. Dat zijn dus meestal 3 blogposts per kwartaal. Het schrijven van de blogs en het maken van de overige content kost mij het meeste tijd. Ik doe deze batches daarom niet allemaal in 1 dag. Ik spreid deze 6 batches over 3 dagen zodat ik daarnaast ook nog andere taken binnen mijn bedrijf kan doen, maar je kunt dit helemaal vormgeven zoals je zelf wil.
Maar waarom is batching dan zo interessant? Met batching focus je op 1 taak en geef je multitasking geen kans. Wist je dat als jij wisselt van taken je gemiddeld 50% langer bezig bent voor dat je deze taken af hebt? Daarnaast duurt het gemiddeld 23 minuten om je focus te herpakken als je afgeleid bent door iets anders. Je content creatie en taken batchen kan dus behoorlijk wat tijd schelen. Ik was sceptisch, maar het werkt echt. Dus het proberen waard!
Echt geen tijd? Gastbloggers of uitbesteden zijn ook een optie!
Ik snap het, als ondernemer heb je écht heel veel te doen. Ik kan me voorstellen dat bloggen niet je prioriteit heeft en dat het er soms gewoon bij inschiet. Maar als het goed is weet je wel hoe belangrijk het is om consistent te zijn. Gelukkig zijn er opties, zo zou je eens kunnen kijken naar gastbloggers of het uitbesteden van je blogs.
Gastbloggers kunnen zowel gratis als betaald zijn, dit hangt er een beetje vanaf wat jij te bieden hebt. Heb jij bijvoorbeeld al een website met veel bezoekers, dan kan het voor deze zakelijke blogger genoeg zijn om een aantal linkjes te mogen verwerken in de content. Vergeet niet dat gastbloggers ook tijd en energie steken in de content voor jouw blog. Met exposure betaald helaas niemand de rekeningen dus toon wat respect en kijk hoe jullie samen een leuke samenwerking kunnen hebben doe voor beide partijen interessant is.
Als je er voor kiest om je blog content uit te besteden heb je meer inspraak over de content en de tone of voice. Daarnaast kun je ervan uitgaan dat iemand dat er wordt meegekeken naar je blog, er een duidelijke strategie gemaakt word en de blogs SEO geoptimaliseerd worden. Daar staat dan weer tegenover dat het vaak duurder is dan een gastblogger. Overigens ben ik wel van mening dat goede blog content zich terugbetaald, maar misschien ben ik een beetje bevooroordeeld als content marketeer ;). Maak voor jezelf de afweging, wat levert het op en is dat het waard.
Bloggen uitbesteden? Ik help je graag! Keertje kletsen over de mogelijkheden? < KLIK >