
Pinterest is mijn absolute favoriet als het gaat om organische bezoekers naar je website krijgen. Organisch houd in dat je er geen kosten aan hebt, iets wat mij en jou waarschijnlijk ook, als muziek in de oren klinkt. Vorig jaar heb ik in 3 maanden tijd een van mijn website van 200 naar 2000 bezoekers per maand weten te groeien. Zal ik je een geheim vertellen? Dit kan jij ook bereiken!
Ik ga je de komende tijd meenemen in een serie blogs over Pinterest met al mijn beste tips. Vandaag beginnen we met het ontwerpen van je Pinterest pin design. Ik leer je wat het beste werkte op Pinterest en hoe je templates kan maken zodat je razendsnel je pins kunt ontwerpen.
Zo maak je het perfecte Pinterest Pin Ontwerp
Tip 1 – Weet wie je doelgroep is voor je begint
Hoewel er ontzettend veel verschillende mensen op Pinterest zitten is er een doelgroep die daar met kop en schouders bovenuit steekt; vrouwen. Nederland telt ruim 3.5 miljoen Pinterest gebruikers volgens onderzoek van Newcom. 81% van deze gebruikers is vrouw. Denk dus eerst goed na of jouw doelgroep wel op Pinterest zit en of daar voor jou wat te halen vind. Het is zonde om er veel tijd in te steken en er vervolgens niets of weinig uit te halen.
Tip 2 – Verticaal en Kwalitatief goede foto’s
Pinterest is een visuele zoekmachine en geen sociaal medium zoals veel mensen denken. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden in je Pinterest pin design. Dat betekent dat kwalitatief goede foto’s echt enorm belangrijk zijn. Zorg er dus voor dat deze altijd scherp zijn. Ook tekst is belangrijk, maak duidelijk wat er te doen is op je website en waarom ze door zouden moeten klikken als ze jouw pin zien.
Een aantal extra Pin design tips zijn nog:
- Verticale afbeeldingen vallen beter op in de feed van Pinterest. Ik kies zelf voor 800px bij 1200px.
- Sfeerfoto’s scoren beter op Pinterest, zeker als je een product verkoopt.
- Gezichten daarentegen doen het minder goed op Pinterest, maar je handen laten zien of jezelf aan het werk kan prima.
- Gebruik de kleuren van je merk! Lees hieronder meer daarover.
Tip 3 – Laat je persoonlijkheid en huisstijl zien
Jij bent uniek, en dat maakt jouw bedrijf ook anders dan alle anderen. Gebruik dus het liefst altijd dezelfde kleuren en lettertypes in je pins. Daarnaast mag je ook best een beetje persoonlijkheid laten zien. Er zijn vast een aantal dingen die echt typisch jou zijn. Laat deze terug komen in je pins. Ben je bijvoorbeeld een illustrator dan kan je kleine tekeningetjes of doodles in je pin designs terug laten komen. Of als jij een echte theeleut bent, laat dan regelmatig een kop thee terugkomen in je foto’s.
Als mensen jouw pin zien en ze voelen zich aangesproken of herkennen zichzelf in je afbeelding zijn ze veel sneller geneigd om door te klikken. Dat is ook waarom sfeerfoto’s zo belangrijk zijn, je kan wel saaie product foto’s van je webshop plaatsen, maar dat geeft je potentiële klant niet het gevoel dat ze dit product echt moeten hebben.
Tip 4 – Tekst is echt super belangrijk
Tekst plaatsen op je pins kan echt een enorm verschil maken. Wil je mensen naar je webshop krijgen zet dan bijvoorbeeld een kortingscode op je pins. Meer lezers op je blog? Deel de titel van je artikel. Vergeet ook vooral niet een zogenaamde call to action toe te voegen. Bij een call to action vraag je om iemand iets te doen. Zoals lees het artikel nu, of koop nu het nog kan. Maak je call to action kort maar krachtig en ben vooral duidelijk in wat je nu wil van de persoon die je pin ziet.
Tip 5 – Templates maken en testen
Templates gaan je uiteindelijk echt enorm veel tijd schelen. Door een template te maken heb je een basis voor je pins die je super snel kan bijwerken. Dit kan bijvoorbeeld in Canva* of Photoshop. Als je eenmaal een template hebt hoef je alleen maar de tekst en foto aan te passen.
Probeer ook een paar verschillende designs uit en kijk welke van deze pin designs het beste scoort. Verschillende teksten, verschillende foto’s of een heel ander ontwerp. Controleer regelmatig je statistieken om te kijken hoe deze het doen en blijf aanpassen en verbeteren!
Bonus tip: Maak een zakelijk account op Pinterest zodat je je statistieken kan inzien!