De 3 belangrijkste pilaren voor Pinterest succes – zo doe je dat

Pinterest marketing is mijn favoriete onderwerp om over te kletsen met collega ondernemers, want geloof het of niet veel mensen kennen de kracht van Pinterest niet. Pinterest succes is echt niet zo moeilijk als je misschien denkt. Ik zeg het wel vaker, Pinterest is écht niet alleen voor het bewaren van je favoriete recepten of om wat inspiratie voor je nieuwe huis te vinden. Wist je dat 55%* van de Pinterest gebruikers de intentie heeft om een aankoop te doen.
Pinterest is een inspiratie platform en dat zie je terug. Gebruikers zijn op zoek naar iets, een tip, inspiratie of een how to. Dat betekent dus ook dat ze veel meer open staan voor een aankoop dan gebruikers op bijvoorbeeld the Gram. En dat is dan weer goed nieuws voor jou als je iets te verkopen hebt. Tenminste, als je je aanbod slim aanpakt en inspeelt op datgene waar jouw doelgroep naar op zoek is (maar dat is een onderwerp voor een andere blog).
Dus dan de vraag, zou jij aan de slag moeten gaan met Pinterest en zo ja, hoe behaal je dan in godsnaam Pinterest succes? Dat ga ik je nu vertellen. Of, nou ja, voor je typen zodat jij het kunt lezen als je wil ;).
Is Pinterest geschikt voor jou?*
Of Pinterest geschikt is voor jou hangt een beetje af van jouw bedrijf en belangrijker nog jouw doelgroep. 70% van de Pinterest gebruikers is vrouw tussen de 18 en 44 jaar. Daarvan heeft 48% ook nog eens kinderen. Waarom dit handig is om te weten? Omdat je hierop in kunt spelen. Is jouw doelgroep namelijk overwegend vrouw dan zit je op Pinterest al in de goede richting.
De meest gezochte categorieën binnen Pinterest zijn: Fashion, Food & Drinks, Beauty, Home decor en Travel. Verkoop jij iets binnen deze categorie, of maak je content die hier bij past, dan zit je goed. Dat wil niet zeggen dat jij met een andere niche niet succesvol kunt zijn op Pinterest trouwens, maar het is wel iets om over na te denken voor je ermee begint.
De 3 belangrijkste pilaren voor Pinterest succes
Nu je weet wie er allemaal rondhangt op Pinterest ga ik je vertellen hoe je dan eigenlijk Pinterest succes kunt behalen. Want als je Pinterest nu nog niet zakelijk gebruikt, maar om je lievelingsrecepten op te slaan. Dat dit best overwhelming en een ver van je bed show kan zijn. Terwijl ik juist de ervaring heb dat Pinterest veel minder overwhelming en tijdsintensief is dan bijvoorbeeld social media marketing.
Denk je nu: “Maar Mo, Pinterest is toch social media?” Ja en nee. Ik beschrijf Pinterest het liefst als een visuele zoekmachine. Het heeft een aantal elementen vergelijkbaar met social media. Zoals de nieuwe idee pins en het liken van content. Wat Pinterest niet is, is dat stukje direct contact met je doelgroep zoals je dat op bijvoorbeeld Instagram wel zou hebben.
Wat betekent dat voor jou? Dat betekent dat je op Pinterest net als op social media de mogelijkheid om sneller zichtbaar te worden viraal te gaan, zonder dat jij daarvoor veel actief hoeft te zijn. Het is zelfs mogelijk (en aan te raden) om je content ruim vooruit te plannen zodat dit allemaal automatisch online komt. Geen omkijken naar dus. Maar het houd niet op bij sneller zichtbaar zijn, want je bent ook langer zichtbaar. Jouw pins kunnen zomaar een jaar na het plaatsen nog viraal gaan. Waar jouw post op Instagram gemiddeld maar 48 uur zichtbaar is, kan jouw pin jaren lang relevant blijven.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je overtuigd bent. Maar waar moet je dan op letten? Ik deel de 3 belangrijkste pilaren voor Pinterest succes met je zodat je meteen aan de slag kunt.
De juiste content (Focus op wat je doelgroep graag wil zien) is key voor Pinterest succes
Heb je al een zakelijk account? Top! Als je dat niet hebt, is dat de allereerste stap. Je kunt je privéaccount gewoon omzetten naar een zakelijke en dat geeft je een aantal handige nieuwe mogelijkheden. Zoals het inzien van je statistieken. Door in je statistieken te duiken kun je uitvinden wie jouw doelgroep is op Pinterest en waar zij naar op zoek zijn.
Pinterest is namelijk afhankelijk van de content die jij maakt, je linkt namelijk door naar jouw website. Het doel is dus ook om bezoekers naar jouw website te krijgen. Daarvoor moet jouw content aansluiten bij jouw doelgroep.
Iets waar ik het vaak mis zie gaan is ondernemers die content maken die ze zelf denken dat interessant is, maar daarbij niet kijken naar wat hun doelgroep nodig heeft. Er zit geen strategie achter. Dat is zonde, want juist door in te spelen op de wensen van jouw ideale klant kun je groeien als bedrijf.
Dat betekent trouwens niet dat je een strategisch mastermind moet zijn om slim content te delen. Het betekent wel dat je voor dat je begint met het schrijven van je content moet weten waar je doelgroep tegenaan loopt. Je statistieken kunnen daar een handige rol in spelen. Maar als je een gloedjenieuw account hebt, is daar nog weinig te zien. Wat je dan kunt doen is met een beetje creativiteit en inlevingsvermogen een persona maken.
Met een persona maak je je doelgroep concreet. Geef haar een naam, hoe oud is ze en waar komt ze vandaan? Hoe zit ze in elkaar, wat doet ze voor werk en tegen welke problemen loopt ze aan. Focus daarna jouw content op de struggles die jouw persona heeft en los deze op, geef haar handvaten, inspiratie of de motivatie die jouw persona nodig heeft.
Dat is (zeker in het begin) heel veel zoeken, uitproberen en aanpassen. Welke content werkt wel en welke content wordt op Pinterest minder goed opgepakt? Zo blijf je continue jouw content finetunen. De basis van Pinterest succes ligt namelijk echt bij de content die je deelt.
Zo maak je het perfecte Pinterest Pin ontwerp < Klik >

Keywords gebruiken en je account optimaliseren
Omdat Pinterest dus niet zomaar een social media platform is, maar vooral een zoekmachine is het belangrijk dat je gebruikt maakt van keywords. Als je al bezig bent met SEO (zoekmachine optimalisatie) dan komt dit vast niet als een verrassing voor je. Zoekmachines zoals dus Pinterest, maar ook Google gebruiken keywords om de zoeker de juiste informatie voor te schotelen.
Wil je continu zichtbaar zijn op Pinterest is het dus heel belangrijk om keywords te gebruiken. En dan bedoel ik niet zomaar wat woorden, maar keywords die aansluiten bij jouw content en de behoefte van je ideale doelgroep. Daarvoor moet je wat onderzoek doen, maar om te beginnen kom je met een beetje inlevingsvermogen ook al een heel eind. Leef je in, in jouw doelgroep en haar problemen, vragen en plannen.
Vervolgens plaats je de belangrijkste keywords die aansluiten bij jouw bedrijf in je titel en biografie. Daarna ga je je borden en pins optimaliseren. Kies keywords waar jouw ideale klant op zou zoeken.
Ik heb verschillende methodes geprobeerd op Pinterest, het beste is om de keywords op een authentieke manier te verwerken in je tekst. Alleen een verzameling keywords in je tekst zetten komt over als spam. Je kunt wel een aantal keywords nog toevoegen aan het einde van je tekst, but don’t overdo it. Daarbij zijn hashtags een no go op Pinterest. Pinterest heeft een tijdje geëxperimenteerd met hashtags, maar heeft inmiddels aangegeven dat deze worden gezien als spam.
Je website is net zo belangrijk voor Pinterest succes (En je aanbod dus ook)
Dan nog even iets wat vaak vergeten word. Je kunt nog zo actief zijn op Pinterest en geweldige content delen. Maar je gaat geen Pinterest succes behalen als jouw website/aanbod niet aansluit bij wat jouw doelgroep zoekt. Het is leuk als jij een blog hebt geschreven over fashion die het super goed doet op Pinterest en een stortvloed aan bezoekers naar jouw website haalt, maar als je een bakkerij hebt ga je daar uiteindelijk écht niets aan hebben.
Zorg er dus voor dat de content op je website en je aanbod aansluiten bij jouw ideale doelgroep. Je klantreis moet kloppen. Dus ga er eens voor zitten en onderzoek waar potentiële klanten als eerste terecht komen op je website. Wat wil je vervolgens van ze en is het duidelijk dat je dat wil? Is het meteen duidelijk wie jij bent en wat je doet? Is jouw aanbod makkelijk te vinden en is dit ook iets wat jouw ideale klant nodig heeft?
Deze vragen kosten wat tijd om te beantwoorden en om vervolgens alles goed te doen aansluiten kost ook veel tijd. Toch zijn dit ontzettend belangrijke vragen om te stellen, ze laten je zien waar de flaws in jouw klantreis zitten en daar kun je vervolgens op inspelen.
Ik kan me voorstellen dat dit een hele bult informatie was in één keer. Je hoeft niet alles meteen toe te passen, kies een van de punten en begin klein. Je hoeft niet alles perfect te doen, iedereen moet ergens beginnen. Het kostte mij ook jaren voordat ik mezelf een expert durfde te noemen. Dus probeer het, oefen en kijk hoe het gaat. Ook voor jou is Pinterest succes haalbaar. You got this!
* Cijfers van Pinterest Nederland 2021