Zakelijk Bloggen Mijn Tips Voor Beginners – Zo Begin Je In 3 Stappen

Zakelijk bloggen is leuk, ik zeg het letterlijk ik al mijn blogposts over bloggen. Want het is echt zo. Misschien speel je zelf met het idee om te gaan bloggen voor je bedrijf of doe je dit al, maar kun je toch nog wel wat extra tips gebruiken. Ik heb vandaag mijn top 3 tips over zakelijk bloggen speciaal voor beginners.
Zakelijk bloggen is best een vak apart. Het is belangrijk dat je de juiste mensen aanspreekt, jezelf neerzet als expert en daarnaast is SEO ook nog eens een must. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar als je er tijd in steekt en veel oefent, is het echt heel erg leuk en gaat je absoluut helpen met het groeien van je bedrijf.
Zakelijk bloggen, mijn tips voor beginners
Begin gewoon
Mijn allereerste en belangrijkste tip is om gewoon te beginnen. Natuurlijk kun je uren nadenken over wat je kunt schrijven en misschien wil je wel een hele strategie uitwerken. Toch raad ik je aan om in eerste instantie gewoon te beginnen. Waarom? Omdat bloggen veel tijd kost, ik zou dus eerst uitzoeken of het iets is wat je echt wil gaan doen. Of dat er andere manieren van contentmarketing zijn die beter bij je passen.
Ik zal iemand nooit afraden om te bloggen het is namelijk echt een geweldige manier om jezelf als expert te positioneren binnen je markt en potentiële klanten naar je website te krijgen, maar ik weet ook dat niet iedereen het leuk vind om te doen of er de tijd voor heeft.
Begin gewoon met schrijven, je hoeft het in eerste instantie niet eens te delen als je daar nog niet klaar voor bent. Ga oefenen, uitproberen, vallen en weer opstaan. Want dat is hoe je het bloggen het snelste onder de knie krijgt!
Vergeet nooit voor wie je schrijft en waarom je schrijft
Zakelijk bloggen doe je met een reden. Je wil online zichtbaar zijn en je wil dat jouw ideale klant meteen aan jou denkt als ze een van je diensten nodig hebben. Daarom is het belangrijk dat je goed voor ogen hebt wie die ideale klant nou eigenlijk is en waar jij ze mee kan helpen.
De wereld om ons heen gaat steeds sneller. Mensen hebben weinig tijd dus als ze jou blog lezen willen ze daar iets uit halen. Ze willen er beter van worden en vooral niet hun tijd verspillen. Logisch ook, we hebben wel wat beters te doen. Zorg dus dat je altijd van waarde bent voor je lezers. Leer ze iets nieuws, geef ze tips, of zorg dat ze met een bult motivatie en inspiratie je website verlaten.
Daarnaast is het belangrijk dat je weet waarom je je blog schrijft. Voeg dus aan het einde van je blogpost een call to action (CTA) toe. Bijvoorbeeld een formulier dat mensen zich kunnen voor je email lijst. Vraag ze of ze je willen volgen op social media of pitch een van je diensten en vertel en vraag ze contact op te nemen. Ben hierin duidelijk, zeg precies wat je van ze verwacht. Zo heb je de meeste kans dat dit ook gebeurt.
Sneller leren schrijven? Lees deze post dan even!
Laat je perfectionisme los en laat zien wie je bent
Ben jij ook een enorme perfectionist? Ik wel namelijk en hoewel dat een geweldige eigenschap kan zijn is het voor mij vooral mijn grootste valkuil. Dus ik ga je nu iets meegeven waar ik echt veel aan gehad heb.
Don’t compare your chapter 1 with someone else’s chapter 20!
Bloggen en zakelijk bloggen is echt iets wat je moet leren en perfectie is gewoon niet nodig. Mijn blogs zijn ook niet perfect, er zit nog regelmatig een spelfout tussen of een zin die niet klopt en daar is echt helemaal niets mis mee.
Deze podcast over perfectionisme vind ik zelf fijn om te luisteren!
Laat vooral ook zien wie jij bent, want jij bent uniek. Jij bent jij en er is niemand op de wereld precies hetzelfde, daarnaast trek je door jezelf te zijn ook klanten aan die beter bij jou passen. Mensen die je humor snappen of mensen die zich terug zien in jou verhaal. Ben persoonlijk in je blogs en schrijf zoals je praat.
Ik ben zelf ook niet van de super zakelijke teksten, je kunt mij op mijn blog best eens kut zien zeggen of een hele flauwe grap zien maken. Want ik ben in het echte leven ook niet zo serieus, ik ben zo sarcastisch als iets en er komt op een dag nogal wat onzin uit mijn mond. Houd hier wel een beetje rekening met je doelgroep, want niet iedereen is daar van gediend.
Zelf werk ik het liefst samen met mensen die dat wel kunnen waarderen en die het leven ook niet altijd te serieus nemen. Daarom laat ik die kant van mij online ook zien, maar verlies jezelf daar niet in. Je bent nog steeds ondernemer. Overigens kan ik ook hele nette zakelijke teksten schrijven dus als je me daar voor nodig hebt, hit me up ;).
Dus nog even in het kort. Ga oefenen tot je erbij neervalt. Hou je doelgroep en ideale klant goed in het oog en schrijf waarde voor ze. Schrijf je blogs met een duidelijk doel voor ogen. Laat die perfectie los en ben jezelf want jij bent uniek, leuk en eigenlijk gewoon helemaal geweldig. Lees die zin nog even een paar keer mocht het nodig zijn! Jij gaat dit bloggen helemaal rocken!
Ga ik nu even ongegeneerd mijn diensten pitchen. Mocht je erachter komen dat bloggen echt niet voor jou is weggelegd en wil je dit uitbesteden? Of wil je gewoon graag even sparren met mij? Neem dan even contact op, ik help je graag helemaal vrijblijvend verder en je kunt met al je vragen bij me terecht.
Ik bijt ook niet dan weet je dat.